Săptămâna trecută s-a desfășurat finala „Mașina Anului 2013 în
România”, un concurs ajuns la ediția cu numărul 14. Prezent pentru prima
dată în juriu, alături de nume importante din presa auto autohtonă, am
oferit, la momentul votului, propriul clasament, influențat, așa cum am
promis, de cititorii Autobis, care au votat online, pe site.
Mașina câștigătoare a fost Dacia Logan, previzibil, fiind votată de alți 9 ziariști, din 16.
Celelalte locuri au fost extrem de disputate, mai ales că Ford B-Max
s-a bătut cu două modele Dacia pe un loc în top. În final, în ciuda
faptului că pe lista finalistelor ar fi avut loc alte 2-3 mașini lansate
în 2012, ierarhia a respectat destul de mult opiniile Autobis. Iată
acum motivațiile care au condus la acordarea punctelor în clasamentul
final.
Dacia Logan

Modelul
românesc este, fără discuție, cea mai importantă lansare de pe piața
noastră, în acest an, și totodată mașina care va influența cel mai mult
vânzările de automobile în 2013. Am văzut mașina la lansare, la Paris,
am condus-o în Spania, în cadrul testelor internaționale, iar acum, la
Mașina Anului trăsăturile ei au confirmat din nou. Are foarte multe de
la vechea generație, dar a fost schimbată exact acolo unde trebuia: la
design, la finisajele interioare, la echipamente, inclusiv la siguranță,
unde are ESP standard. Prețul său este imbatabil în acest segment, cu
un raport calitate/preț indiscutabil. Motorul 0.9 litri de 90 CP este
exact ceea ce avea nevoie acest model pentru a fi complet.
Ford B-Max

Ford
este o mașină aproape completă, este alternativa pe care o au românii
atunci când caută o mașină mare, pentru familie. Dacă pentru cei care
țin la buget exsită Logan, există Lodgy, pentru cei care sunt dispuși să
plătească pentru ceva în plus există B-Max. Mașina nu este o limuzină,
nu arată ca atare, dar se compoertă similar. Are confort (ca în orice
Ford), are spațiu (cam cât într-un Logan), are inovații tehnice, are și
un motor mai tare decât cel de pe Logan, de 1.0 litri și 120 CP.
Calificarea în finala Car of the Year demonstrează calitățile, iar
faptul că este construit în România îi conferă o calitate în plus.
Dacia Sandero

Despre
Sandero nu putem spune prea multe în plus, față de Logan, poate un
comportament mai agil, grație unei distribuții puțin diferite a maselor,
fiind vorba despre un hatchback. Dacă îl comparăm cu vechea generație,
are alt suflu, are un design mult mai potrivit cu acest segment, are cam
tot ce îi trebuie pentru a face din acest segment, supermini în 5 uși,
unul atractiv și în România, așa cum se întâmplă în restul țărilor
europene. Probabil că tinerii se vor simți tot mai aproape de el.
Renault Clio

Este
replica mai sofisticată a lui Sandero, dacă ni se permite să facem
această comparație. Modelul francezilor a fost dintotdeauna un lider din
multe puncte de vedere, în segmentul B, iar cu această generație își
confirmă calitățile. Deși designul său a fost criticat de unii
jurnaliști, are un aspect plăcut, inclusiv la interior, unde noul bord,
cu panoul multimedia de tip tabletă, și noile materiale ridică modelul
către partea superioară a segmentului. Tehnic, platforma sa este de
aplaudat, lucru care se resimte în dinamica mașinii.
Skoda Rapid

Sedanul
cehilor arată OK, se simte relativ OK, dar are un mare dezavantaj. Cu
noul nume, încearcă să mintă publicul, el nefiind, de fapt, decât un
Fabia sedan. Designul a fost discutat, unii sunt de acord, alții nu, cu
copierea stilului VW. Până la urmă e o chestiune gust, iar Skoda a mai
trecut prin asta la prima generație Octavia. Din punct de vedere al
raportului calitate/preț, lucrurile sunt mai puțin rezonabile pentru
public. Prețul se încadrează în clasa compactă, calitatea cel mult în
clasa B. Nici de inovații tehnice nu putem vorbi, dar avem un motor care
sigur va cântări mult în vânzări: 1.2 TSI 105 CP.
Kia Cee’d

A
doua generație a compactei de la Kia este infinit mai bună decât prima,
care la rândul ei prime o mulțime de aprecieri. Platforma este o
versiune evoluată, dar produsul finit este un concurent perfect pentru a
câștiga clienți de la mărcile europene. Am testat versiunea de top și,
probabil că este este motivul pentru care nu am găsit lucruri de
criticat. Finisaje peste medie, o atmosferă plăcută la interior, o
dinamică bună pe stradă. Motorul 1.6 diesel, un propulsor nou în familia
Hyundai – Kia, este plin de pasiune și consumă foarte puțin. În plus,
mașina are cam toate tehnologiile de pe piață, în segment.
Opel Mokka

Singurul
SUV din concurs nu este tocmai un SUV. Poate asta și-a dorit publicul
atunci când i-a determinat pe constructori să intre în acest segment, și
până la urmă nu este foarte limpede ce e mai important: să fie o mașină
înaltă? Crossoverele de astăzi, inclusiv Mokka, au doar 1-2 cm în plus.
Să aibă tracțiune 4x4? Mai mult de jumătate din mini-SUV-uri sunt
cumpărate fără această tehnologie. Să arate, la exterior, ca un
SUV/off-road? Opel Mokka sigur nu are această trăsătură. Designul nu
aduce nimic spectaculos, interiorul este echilibrat, în stilul Opel.
Mi-a plăcut tracțiunea, din fericire am prins o zi cu zăpadă pe șosea,
iar avantajul față de celelalte mașini a fost evident. Din păcate,
prețul pe piața românească nu stimulează vânzările: 16.800 euro,
comparabil cu un SUV din clasa superioară.
Peugeot 208

Lansat
cu doar cîteva luni înainte de Clio, 208 și-a scris istoria din acest
an sub semnul concurenței cu celălalt hatchback franțuzesc. Cele două
pot fi comparate din toate punctele de vedere, cu precizarea absolut
personală că interiorul lui Peugeot este mai rafinat decât cel din
Renault. Nu luăm în calcul volanul subdimensionat, pentru care s-au dat
explicații mai greu de înțeles. Și la exterior, designul place, în ciuda
„floricelelor”, iar dinamic, 208 este peste 207. Vânzările sale nu au
ritmul scontat, nici în Europa, nici în România, dar asta nu înseamnă că
nu este o mașină reușită.
Chevrolet Malibu

Este
singura mașină dintre finaliste pe care nu aș fi văzut-o în primele 10
cele mai importante mașini din 2013, pe piața din România. Calificarea
sa a fost rezultatul voturilor colegilor din juriu, astfel că am condus
pentru prima dată Malibu și am constatat că am avut dreptate, așa cum a
avut și publicul Autobis, care a votat acest model pe locul 10. În
primul rând, Malibu nu se remarcă cu nimic. Are un design cuminte, creat
parcă pentru a nu atrage atenția cuiva (cu excepția stopurilor, ce
amintesc de Camaro). La interior, lucrurile stau cam la fel. Este mare,
spațioasă, dar vorbim despre clasa medie, iar confortul trebuie să fie
prezent. Consola multimedia este elegantă, dar la fel de lipsită de
strălucire, iar pentru clasa D acest aspect contează. Este sigur în
urma concurenței din acest punct de vedere: Mondeo este la câțiva ani
distanță, la fel Passat sau Insignia, care ar fi trebuit să fie un model
de urmat pentru Chevrolet. Mai ales că prețul este cu aproximativ 3.000
de euro mai mare.
Volvo V40

Mașina
suedezilor este o semi-noutate, dacă privim din punct devedere strict
tehnic. Faptul că denumirile la mașinile Volvo sunt diferite pentru
limuzine și pentru break-urile acestora a permis prezentarea mașinii ca
nouă în ciuda faptului că este doar un C30 Wagon. Platforma este
identică, rămasă de la Ford, interiorul păstrează linile din modelele
anterioare, inclusiv asemănări cu S40, care este înlocuit, practic de
acest model. Ce este surprinzător este faptul că a dispărut, discret,
senzația de premium, deși marca își păstrează încă renumele de marcă
premium. Ca detaliu, pielea de pe scaune mi s-a părut mai ieftină decât
cea din Kia, iar senzația generală a fost una comparabilă, cel mult, cu
cea din Passat. Ulterior, comparațiile de preț au confirmat primele
impresii: Volvo V40 costă 23.000 euro, similar cu o limuzină de clasă
medie. Poziționarea sa pe ultimul loc a fost generată de faptul că nu
este o mașină reprezentativă pentru piața din România, ocupând locul
unor modele premium veritabile care au fost lansate anul acesta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu